Реалії накладення штрафів за порушення карантинного режиму

Введення карантину наклало не малий відбиток на спосіб життя мільйонів людей. А впроваджені штрафи здаються абсурдними та нелогічними. Чому вигулювати домашніх тварин в парку можна, а вийти з дітьми на прогулянку в той же парк – ні? Що робити людям старше 60 років, які віднесені до категорії тих, хто потребує самоізоляції – якщо у них немає близьких та рідних, хто про них потурбується? В таких умовах право жити розумно коштує як мінімум 17 000 грн. 

Встановивши штрафну санкцію за порушення правил щодо карантину людей в розмірі від 17 000 грн. до 34 000 грн., більшість пішла шляхом слідування не зовсім логічним обмеженням. В цьому є раціональність – дешевше буде купити маску, аніж сплатити в казну 17 000 грн. Однак, деякі особи по волі випадку стають учасниками юридичної боротьби з карантином. Про «юридичну долю» таких осіб й поговоримо.

Хоча повноваження по складенню проколів про адміністративне правопорушення за ст. 44-3 КУпАП було покладено на ряд посадових осіб, однак на практиці роблять це поліцейські. Саме вони зупиняють осіб та починають пред’являти про порушення карантинного режиму. За статтею 44-3 КУпАП до юридичної відповідальності можуть бути притягнуті: 

фізичні особи, як правило, за неносіння засобів індивідуального захисту в громадських місцях; переміщення в кількості більше, аніж дві особи; відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, спортивних та дитячих майданчиків; 

фізичні особи-підприємці та юридичні особи за здійснення діяльності пов’язаної з прийманням відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення.

Правила складання протоколів про адмін. правопорушення за ст. 44-3 КУпАП як для фізичних осіб, так і для суб’єктів господарювання є однаковими. Однак зважаючи на статус ФОП-ів та юр. осіб, а також характеру вчинюваного ними правопорушення за ст. 44-3, відомості, що мають бути вказані в протоколі мають деякі особливості.

Так, досить часто поліцейські припускаються помилки і складають протоколи відносно найманих працівників, які не є суб’єктами відповідальності за ст. 44-3 КУпАП. Або ж суду не надаються відомості та належні докази на підтвердження факту того, що правопорушник є суб’єктом господарювання (його уповноважена особа). В той же час, обов’язково має бути встановлено дві обставини: 1) суб’єкт господарювання повинен здійснювати роботу; 2) така робота має бути пов’язана із прийманням відвідувачів. Все це має бути прописано в протоколі. Тому, якщо ви просто прийшли перевірити чи все гаразд в приміщенні де ви здійснюєте свою господарську діяльність, нагрянули забрати якісь речі або завідали з інших причин, обов’язково зазначайте це в протоколі, адже ніяких законних підстав притягати вас до адміністративної відповідальності немає.

Якщо ви стали тією особою, яку зупинила поліція, то обов’язково фіксуйте час такої зупинки (вас не можуть тримати більше трьох годин) та вимагайте пред’явлення посвідчень поліцейських та пояснень того в яких саме порушеннях вас звинувачують. Після цього слідує складання адмін. протоколу. Це має робитися в присутності двох понятих. Запишіть в протоколі свою незгоду зі складенням такого. В кінці вам мають видати один екземпляр такого протоколу.

Пам’ятайте – повноправний визнати Вас винним у порушенні правил карантину та накласти штраф лише суд! Яка роль в цьому всьому поліцейського? Його завдання зафіксувати порушення в протоколі, які судячи з аналізу судових рішень складаються на «аби як», в результаті чого суди повертають їх поліції для доопрацювання. Вивчення судової практики показало, що основними приводами для направлення на доопрацювання складених поліцією протоколів є:

  • відсутність паспортних даних на особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; підпису такої;
  • відсутність вказівки часу та/або місця вчинення правопорушення;
  • не вірне зазначення кваліфікації вчиненого правопорушення;
  • не зазначення того, які саме дії по порушенню карантину було вчинено (суть правопорушення);
  • не зазначення свідків вчиненого правопорушення або ж їх адреси місця проживання; їх письмових пояснень, які б підтверджували факт вчинення адміністративного правопорушення;
  • відсутність посилань на будь-які нормативно-правові акти загальнодержавних та місцевих органів державної влади чи самоврядування, які визначають перелік дозволених та заборонених видів господарської діяльності на період карантину;
  • невручення копії протоколу особі, стосовно якої складено протокол.

Далі поліція має передати протокол до суду за місцем вчинення правопорушення (і тут поліцейські встигають помилятися) і вже протягом 15 днів з моменту надходження протоколу суд має його розглянути. Вас мають викликати до суду. 

У випадках, коли викладена в протоколі фабула адміністративного правопорушення не відображає всіх істотних ознак складу правопорушення, суд не має права самостійно редагувати її, а так само не може відшукувати докази на користь обвинувачення, оскільки це становитиме порушення права на захист та принцип рівності сторін процесу. Тому перешкоджайте довільному тлумаченню суддями недописаного поліцейськими в адмін. протоколі.

Можна зустріти різні рішення судів першої інстанції. Досить часто судді закривають справи за відсутністю складу події адміністративного правопорушення. Для прикладу в одному з судових рішень суддею аргументовано своє рішення про не притягнення чоловіка до адмін. відповідальності за відсутність захисної маски у громадському місці тим, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» фінансування профілактичних і протиепідемічних заходів здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України та місцевих бюджетів, а у випадках, передбачених законом, - за рахунок коштів підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, а також коштів фізичних осіб. Таки чином підсудний за законом не зобов’язаний за власні кошти придбати чи виготовити засіб індивідуального захисту, зокрема респіратор або захисну маску.

Ще в одному з випадків підсудний аргументував свою невинність тим, що був у масці власного виробництва, а саме підняв комір свого светра, який мав досить високу горловину, яка щільно прилягала до обличчя. Суд зазначив, що на сьогодні в Україні не визначені медичні критерії та не прийняті нормативно-правові акти щодо загального вигляду та характеристик респіраторів або масок для захисту органів дихання, у тому числі виготовлених самостійно громадянами, а тому було констатовано відсутність в діях особи складу правопорушення.

Досить значний масив справ становлять ті, в яких суди за результатами розгляду справ звільняють осіб від адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 44-3 КУпАП, за малозначністю. Також неодноразовими є випадки, коли судами оголошується усне зауваження без накладення штрафу (хоча санкція ст. 44-3 КУпАП не передбачає таку міру відповідальності).

Таке різнотлумачення обумовлене бланкетністю положень ст. 44-3 КУпАП. Лише формальне посилання на неї є недопустимим. В обов’язковому порядку мають вказуватися положення Постанови КМУ від 02. 04. 2020 року № 255 та/або рішень місцевих органів, якими запроваджені відповідні обмеження. Крім того, навіть самі положення попередньо згаданої постанови викликають багато питань. Для прикладу що мається на увазі під відвідуванням парків, скверів тощо. Чи є похід на роботу через територію перелічених місць відвідуванням? Така невизначеність є неприпустимою для законодавства про адміністративні правопорушення.

Грошова сума в розмірі 17 000 грн. є далеко не співмірною тим порушенням за які таку суму передбачається стягненню. Про яке верховенство права в таких умовах взагалі може йти мова! Добре, що більшість суддів стають на сторону громадян і знаходять способи як не притягати останніх до адміністративної відповідальності за правопорушення, що не є небезпечними.  Проте рекомендуємо вам не займати пасивну позицію очікування – оскаржуйте протоколи в суді.

Не забувайте про те, що Ви завжди маєте можливість, а тим більше право, отримати правову допомог адвоката, в т. ч. безпосередньо під час затримання представниками поліції. Адвокати «Неофеліс Ло Груп» завжди готові виїхати за викликом та захистити ваші права від необґрунтованих втручань з боку правоохоронних органів. Останнім часом необхідно бути достатньо юридично підкованим, щоб справедливість проявила себе.

Реалії накладення штрафів за порушення карантинного режиму, фото-1

Тел.: (050) 471-77-71 (Telegram, Viber, WhatsApp)

Сайт: https://www.neofelis.com.ua/

Ел. адреса: [email protected]




Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Оцените первым
(0 оценок)
Пока еще никто не оценил
Пока никто не рекомендует
Авторизируйтесь ,
чтобы оценить и порекомендовать

Комментарии