Скульптури зі звуку харківського скульптора
Молодий харківський скульптор Іван Світличний взявся за створення скульптур у звуці. Молодому експериментатору стало цікаво, де проходить межа між візуальним зображенням та звуковою формою об’єкта. Розмірковуючи над цим творчим питанням, він і вирішив спробувати передати форму об’єкту звуком.
Ще в 1920–30-х роках італійські футуристи намагалися оформити скульптури шумовими ефектами. То ж, як звуком передати об’єм, колір і форму? Чи всім буде зрозумілий зміст цих аудіоскульптур?
Іван Світличний шелестінням, грюкотом, кроками, сигналами, голосом, якщо можна так висловитися, «ліпить» свої аудіоскульптури. Скульптор пояснює: «Звук для мене – це як стамеска для створення аудіоскульптури. Це не заради спецефектів. Я прагну адаптувати звук для сприйняття людини, щоб вона могла собі уявити форму». У доробку молодого харківського скульптора чимало дерев’яних, металевих, бетонних абстрактних витворів. Химерні й дивакуваті скульптури можна не лише побачити, але й відчути на дотик. Для Івана Світличного не важливо, чи у людини буде співпадати картинка скульптури візуальна зі звуковою. Хоча поєднання зорового сприйняття зі звуковим – це вищий пілотаж, зізнається митець.Окрім звичайних столярних інструментів, в Івана Світличного є ще незвичайний – це бінауральний мікрофон. Такий мікрофон дозволяє записати об’єм приміщення й скульптури. Він уловлює напрямок звуку і його розташування у просторі, тобто звук від слухача ліворуч або праворуч, згори чи знизу, звук йде зблизька чи здалеку. А розташований цей мікрофон у пластиковій голові. «Ліпив точнісіньку копію з себе», – жартує художник. Макет голови, у вуха якій встромлені високочутливі мікрофони, дозволяє записати 3D звук. Всечуючу голову він може розташувати всередині самої дерев’яної чи бетонної скульптури, щоб записати її форму, а може поставити поруч.
Щоб скульптури звучали якнайприродніше, Іван їх записує в різних куточках Харкова: в приміщенні теплоцентралі, у полі, на міських вулицях, у старому цирку. Одну з них записав в експозиційній залі PinchukArtCentre у Києві. Там триває групова виставка двадцяти номінантів Премії PinchukArtCentre 2011. Проект Івана називається «Різанина промінімал».
За матеріалами Радіо "Свобода"