На Покутті пройшов фестиваль «Артполе-2011»
Три роки тому директор популярної мистецької агенції «Наш формат» Владислав Кириченко разом з друзями Миколою Міщуром та Ігорем Джаманом висунули доволі цікаву ініціативу, якою хотіли вбити двох зайців: підтримати українську культуру і відродити одно з віддалених (за радянською термінологією «безперспективних») сіл. Вибір впав на невеличке покутське село Уніж Городенківського району на Івано-Франківщині, яке розтяглося вздовж ріки в мальовничому Дністровському каньйоні.
Ініціатива була простою – руками волонтерів побудувати поблизу Уніжа великий молодіжний центр Кузню – своєрідний майданчик для усіляких фестивалів і семінарів, місце для реалізації сміливих громадських проектів. Розбудова інфраструктури сприяла б розвитку самого села, яке б отримало багато необхідного для повсякденного життя.
Владислав (або просто Влад) Кириченко розповідав, що йому було цікаво, скільки знайдеться справжніх, а не віртуальних патріотів України, які лопатою і мозолями покажуть прагнення допомогти українській справі. Розрахунок друзів виявився в дечому виправданим, в дечому хибним. Втім, як у кожній новій справі. Волонтери знайшлися, проте у звичайному житті історики, журналісти, екологи, студенти вишів виявилися не дуже кваліфікованими працівниками, тому на будівництві працювали і професійні будівельники з сусідніх сіл. Щоб згадати ті часи, з ініціативи Кириченка на території Кузні постав меморіал техніці, закатованої волонтерами під час робіт.
Волонтерів прибуло багато зі всієї України – від Львова до Алчевська на Луганщині. Протягом тижня щоденної 14-годинної напруженої праці волонтерів у колишньому колгоспному саду з колгоспного корівника виникло щось подібне на готель для музикантів з душами, стаціонарним туалетом і кухнею. На підготовленому майданчику пройшов мистецький фестиваль «Уніж». Тоді ж з’явився творчий тандем Влада Кириченка з режисером і організатором мистецьких шоу Ольгою Михайлюк.
Музикантів здивували умови в Унежі – на подібний комфорт вони не сподівались. Протягом подальших трудів волонтерів Кузня потихеньку розбудовувалася і обростала легендами. Наприклад, у путівнику «Івано-Франківщина» минулорічного видання сказано, що в Унежі розбудовується потужний молодіжний центр з конференц-залом і добре благоустроєною територією.
Протягом кількох років в Унежі проводилися лише роботи з розбудови Кузні з участю волонтерів. Тільки цього року всю Україну облетіла чутка – в Унежі знову буде фестиваль! На цей раз знаменитий «Артполе», який починався як «Шешори» дев’ять років тому. В цьому не було нічого дивного – режисером «Артполя» була Ольга Михайлюк – режисер «Унежу» 2008 року.
«Артполе» проходило в Унежі майже тиждень. Програма була традиційно насиченою, бо за справу взялася Михайлюк. Майданчики з виготовлення кераміки, ляльок, виставки виробів народних майстрів, виставки-продажі українських книжок і музики. Для любителів екстриму (а таких не бракую на подібних заходах) був розбитий кемпінг у тому ж яблуневому саду (щоправда, яблука і груші ще не достигли, як на фесті «День Незалежності в Унежі» 2008 року). Тепер намети гостей фестивалю було розгорнуто навіть на дністровському березі і сусідньому з садом лісі.
Весь час проведення фестивалю у сусідньому селі Незвиську можна було бачити різноманітні строкаті компанії з рюкзаками, які відчайдушно махали руками всім машинам, які йшли у напрямі Унежу. Втім, були і такі, які йшли до місця проведення фестивалю пішки.
Машин також не бракувало. Майже порожня дорога Назвисько-Золотий Потік наповнилась легковиками з різних областей України.
Першого знайомого, якого я зустрів на фестивалі, був сам директор фестивалю Влад Кириченко, який примудрявся одночасно помішувати картоплю у казані і розмовляти по мобілці. «Працюю завідуючим ресторану за сумісництвом» - встигає пояснити між мобілкою і картоплею.
Біля дверей штабу фестивалю (він же готель) розташувалася молодіжна кампанія і серед них сивобородий Олег Гнатів – фронтмен гурту «Перкалаба». Гнатів у своєму репертуарі – травить гуцульські історії та анекдоти. Поруч проходить Ольга Михайлюк з незмінною мобілкою у вуха. Її у спокою майже не залишають.
«Хтось відпочиває, а хтось робе» - згадалися слова Кириченка на волонтерці перед першим «Уніжем».
Вздовж штабу – колишнього корівника – близько кількох десятків яток з вишиванками, ляльками, чоботами і гончарними виробами. Їдальня під дощатим навісом, для якого довелося в 2008-му тягати і дошки і дерев’яні балки, повна народу. Серед відвідувачів бачу Сергія Жадана за гальбою пива, якогось незвично тихого, а головне - стриженого.
Прапорів держав-учасниць нема — цей культурний захід намагаються зробити менш офіційним. Хоча державних прапорів, якщо б вони були, назбиралось чимало - митці з України, Білорусі, Польщі, Чехії, Угорщини, Великобританії, Франції, Австралії і Росії. Іноземні гості клацають язиками від величної краси Дністровського каньйону, фотографують, купують і красуються у вишиванках (місцевий колорит!), а високий бородань з польської “Паприколаби” розвернув цілий концерт з волонтерів і глядачів під акомпанімент ...кабачків, моркви, огірків і кавуна. Хто ж знав, які звуки можна видобути з обрізаної морквини...
Кажуть, що вже є діти фестиваля. Так одними з них можна вважати народжений завдяки саме «АртПолю" спільний проект тріо з Мінська та української «ДахаБрахи», хоча «крик» «новонародженого можна почути лише тут, далі «новонародженого» чекають кілька польських фестивалів. Британці та австралійці представили на фестивалі спільну програму разом з українськими віджеями, її фестивальна публіка оцінила першою. Обіцяли також інші прем’єри, зокрема, на широку аудиторію вперше представлено «Билину» — музичнийперформенс Уляни Горбачевської, відомої багатьом по проектах «Майстерні пісні», а також нову програму від непосидючих «Гайдамаків». На жаль, свідком цих мистецьких подій бути не довелось, бо дочвалав до Унежу під завісу фестивалю.
Зате і під кінець «Артполе» буяло талантами. Я став свідком автентичного майданчику - гурт «Джазаїр»— кримські цигани чінгіне, який представив відомий київський фанат автентики Сашко Рибалко, «Капела Бай», що об’єднує найкращих музикантів зКарпат, а також гурт з самого Унежу. І не пошкодував. Треба було бачити, як глядачі танцювали під запальні народні мелодії. Киян дивувало різномаїття народного убрання, яке представили гуцули і покутяни з Унежу. «І це їхнє власне!» - було чути щире здивування.
Програма майстер-класіввключала ковальство біля колишньої конюшні, гончарство, виготовлення витинанок. Серед інших майстерень на фесті були ранкові фізичні вправи Good morning, body, тренінги студії «Проти Ночі», віджеїнг і навіть журналістика.
Крім того, Влад Кириченко влаштував майстер клас із саджання дерев – кленів і дубів. «Хто хоче власними руками спорудити собі прижиттєвий пам’ятник, пішли за мною!» - наголосив він, проходжуючись територією. – Біля кожного дерева поставимо табличку, хто садив». Щоправда бажаючих мати прижиттєвий пам’ятник було небагато. Перший дубок фестивалю біля штабу посадив сам Кириченко разом з Ольгою Михайлюк. Десь біля місця, де стояла сцена на першому «Унежі», росте і «мій» власноруч посаджений разом з тележурналісткою із Вінниці дуб.
Проект традиційно підтримали Польський Інституті Французький культурний центр, а також Французький Інститут, Британська Рада, проект USAID: Локальні інвестиції та національна конкурентоспроможність.
Автотолока на "Артполі"
Медовий прийом в Унежі
Директор фестивалю Влад Кириченко за сумісництвом - директор ресторану
Сцена перед концертом на тлі подарованого ковалями сонця
Художники добралися до колгоспної ферми
Дали хоч морозиво поїсти
Олександр Рибалко представляє музику кримських циган
Хор під овочевий супровід
Не святі горщики ліплять
Майстер-клас по саджанню дерев від Влада Кириченка та Ольги Михайлюк