
Дрони над Харковом: як захиститися?

Інтерв’ю з "Оскаром"заступником командира підрозділу Стрікс, експертом Центру готовності цивільних про небезпеку FPV-дронів для Харкова, антидроні сітки та найближче майбутнє для міста
Про небезпеку FPV-дронів

У соцмережах дійсно з'являються повідомлення, інформація, зокрема від ваших колег, від військових, які говорять, що ось-ось і скоро FPV-дрони в Харківі стануть реальністю. Це буде не просто поодинокі випадки, як ми бачили там, наприклад, в жовтні, а що це може бути реальна небезпека. Наскільки все ж таки це правда?
Почнемо з того, що треба дивитися, із якою швидкістю і тенденцією все це розвивається. Якщо брати навіть гарячіші напрямки Донецький, Запорізький, то там FPV-дрони залітають в таку досить глибоку глибину 25-30 до 40 кілометрів і роблять це вже на досить систематичній основі. Тому не треба думати і казати, що нас це все відверне. Вони тут будуть, вони будуть тут літати, але поки що саме тут в Харківській області такого немає.
Немає з декількох причин. Через те, що це не є зараз наразі пріоритетним напрямком. Тому всі такі найсильніші їхні екіпажі, вони зараз сковані роботою там, на Донецькому напрямку.
Але водночас ми бачимо, що вже бували такі випадки, що FPV-дрони залітали в Харків, вони залітали і в район окружної ї зі сторони кордону, і навіть на ХТЗ був випадок, коли вони туди залітали. Залітали вони туди не самі, а їх доносила туди “Молнія”. І потім вони вже злетіли і літали по місту.
Але якщо розбиратися і трошки розумітися в техніці, то можна побачити, що вони не мали нормально ніякого результату, тому що на такій дальності вони не мають просто якісного зв'язку, ні відео, ні управління. Тому вони просто падали, аби впасти. Якоїсь дуже небезпеки високе вони не несуть поки що.
Але перші такі кроки дають нам зрозуміти, що нам просто треба зі холодною душею і розумом підготуватися до того, що вони можуть туди залітати.
Тобто це питання не наступу рашистів, а це питання більше розвитку технологій? Тобто рашисти можуть залишитися там, де вони є. Тим більше, на жаль, кордон до росії близький від Харкова, а це питання технологій.
Так, на жаль, Харків дуже близький до кордону і та відстань з тими наявними технологіями, які є, вона вже дозволяє сюди залітати. Але, повторюсь, поки що воно не дає якийсь якісний результат їм, тому треба просто підготуватися до того, що цей крок наступний у них буде тут з розвитком технологій.
Наскільки FPV-дрони небезпечніші, ніж та ж сама “Гербера”, яку ми бачили Молнія, Шахеди та інші?
Не можна сказати, що вона якимось чином небезпечніша.Це зовсім два різних варіанти зброї. Шахед – це досить серйозний такий виріб, який несе величезну бойову частину в 40 і на деяких екземплярах ми вже бачили 90 кілограмів. І це зброя зовсім іншого характеру для іншого застосування, для розбивання будівель, укриттів.
Вони таким чином Герберами і Шахедами знищують бізнес в Харкові, великий бізнес. Якщо це FPV-дрони , то це точечні удари по цілям, такими як транспорт, якісь антени зв'язку, електроенергії, мережі. Це для них цілі. Тобто це можна сказати, якщо вони зможуть сюди залітати, то це буде точкові удари.
А чи можуть вони зробити масовий політ дронів, як ми чули, наприклад, в Добропіллі, що люди почали масово виїжджати з міста, тому що була дуже велика кількість FPV-дрони , яка просто кошмарила навіть цілі сели.
Для того, щоб зробити щось масове, треба люди, які б не були системами безпілотними, все одно цими системами досі керують живі люди. Тобто дуже багато екіпажів залучено для цієї роботи. І поки явно про це думати не треба, що в Харкові буде така сама ситуація. Наразі її немає і точно не буде.

Це тому, що Харків не є ціллю, яку намагаються наразі штурмувати?
Саме так. Якщо ворог зможе проламати оборону українських захисників на кордоні, зможе підібратися досить близько до Харкова на 10 кілометрів, тоді ми вже можемо розмовляти про те, що тут буде досить жвава робота їхня за допомогою FPV-дрони , особливо на оптоволокні. Чому на оптоволокні? Тому що це дрон, який не фіксується ніякими системами радіорозвідки.
Його можна візуально тільки почути, побачити і передати, що він пролетів і летить туди на іншу ціль.
Про захист та дії цивільних

Наскільки тоді потрібно наразі робити ось ці дороги, які ми бачимо сітками, які ми бачимо на кордоні, які ми бачимо на Донбасі, які ми, зокрема, бачимо вже в Херсоні, тому що там досить близько стоїть ворог. Наскільки потрібно ці дороги в Харкові і наскільки це ефективна схема роботи?
Проти тих FPV-дрони , які наразі можуть залітати в місто, це досить ефективно, тому що сюди їх приносять Молнії, з яких вони злітають. Вони, опустившись досить низько, вони не мають такої керовності, такої якості відео хороше для того, щоб точечно вражати ціль, тому вони, скоріше всього, будуть просто з висоти бачити ціль і впадати на неї. Якщо на дорогах будуть сітки, так, звісно, вони будуть плутати в сітках і не наносити того ураження, яке вони намагаються нанести. Але це щось стосується FPV-дрони на аналоговому зв'язку.
Якщо сюди почнуть долітати дрони на оптоволокні, то це зовсім інша історія, тому що це дрони, які можуть пролізти там, де є дірка якась. Вони там залітають і вже під сітками спокійно літають. Але для цього їм треба досить близько, ну, ворогу досить близько підтягнутися до Харкова, тому що треба зрозуміти, що в оптоволоконного дрона є свої обмеження.
Він за собою розмотує оцю саму оптоволоконну нитку. І якщо на неї наїде машина, то вона її порває і дрон впаде. І розуміючи, який трафік зараз на дорогах, навіть там в сторону кордону працює логістика, скрізь з усього він далеко не долетить. Тому для такої масової історії їм треба все-таки ближче до Харкова підійти.
Тобто ці сітки, про які говорять, вони працюють проти FPV-дрони аналогових?
Шахед не буде працювати по дорогах більше. І ніяка сітка не захистить від шахеда, якщо він просто туди буде падати. Від аналогових це досить ефективний спосіб. Він застосовується на усіх ділянках фронту. І що можна сказати на рахунок того, будувати чи не будувати такі дороги в Харкові, навколо Харкова. Саме головне, щоб це не було пізно. Тобто треба просто підійти до цього стратегічно, з розумінням, що нас, наприклад, північна частина міста – це загрозлива частина. І логістичні маршрути просто накрити цими сітками.Не братися поки за саме місто.

А що робити цивільним? Адже дехто з ваших колег рекомендує цивільним, наприклад, під ялинку замість цукерок і чогось іншого, покупати детектори дронів, покупати якісь станції. Для багатьох цивільних це незрозуміло.Дехто досить генератори не засвоїв, а тут вже треба щось нове покупати. Наскільки це потрібно, дійсно, якщо ми говоримо про цивільних, які не займаються стратегічною інфраструктурою. Ми не говоримо про енергетики, ми не говоримо про ДСНС.
Як вам сказати? Якщо ворог все-таки буде залітати у місто на початкових етапах цього, доки тут ще буде велика кількість цивільного населення, я надіюсь, він сюди і не буде залітати, і населення цивільне тут буде прекрасно почуватися. Але, якщо він почнеться залітати, то він все-таки буде шукати собі пріоритетні цілі. Якщо ворог подолав таку дистанцію велику, в 40 км від кордону, то він все-таки буде шукати собі щось цікаве, а не просто бити по першій машині або першій людині, яку він побачить.
Це є логіка будь-кого, хто застосовує ці дрони. Що стосується саме детекторів дронів, досить непогана ідея. Якщо через якийсь час дрони почнуть більш масово залітати, мати таку штуку, як “чуйка” називається, яка просто показує відео самого аналогового дрона, то ти можеш його перехватити, побачити, що він літає десь там, де не ти, і можеш бути просто спокійним.
Так, військові масово користуються такими виробами на фронті, для того, щоб, пересуваючись по якимось ділянкам логістики, маршруту, вони розуміли, що коїться навколо. Але хочу наголосити, що такі детектори не працюють з дронами, які керуються на павутині. Вони їх не бачать, не відчувають, не можуть вам допомогти в цій ситуації.
І вони якось не відлякують дрони, не роблять вашу машину невідомою? Це тільки ви можете за ним розуміти, чи безпечно вам рухатися.
Дивіться, якщо стосується питання протидії FPV-дронам, то воно складається з декількох етапів. Це виявлення і знищення. Знищення може бути як за допомогою систем радіоелектронної боротьби, РЕБ, ті, які збори військові масово відкривають, щоб прикрити себе. Вони діють саме на аналогове управління дрона, щоб він не міг підлетіти до тої точки, де сидять військові, або до автівки на якій вони їдуть. Є ще фізичне знищення, але це фізичне знищення досі поки лише автоматичною зброєю або полуавтоматичною зброєю в руках військового, який знищує при виявленні візуально цього дрона, який летить на нього. Детектори дронів допомагають вам тільки зрозуміти, що десь біля вас дрон літає
Коментарі