
5 кроків для притягнення до відповідальності недобросовісного виробника продуктів харчування
Купили продукт, а він зіпсований? Поласували фермерським смаколиком і відчули себе зле? Певно, з кожним коли-небудь таке траплялося. Що робити в такій ситуації? Викинути цей продукт в смітник й забути, чи все ж таки відстоювати свої права споживача?
Якщо піти першим шляхом, тобто «викинути і забути», то де гарантія, що ця ситуація не повториться з Вами знову? Або з іншим споживачем? Ось чому ми рекомендуємо притягувати до відповідальності недобросовісного чи безвідповідального виробника за його продуктові «косяки». Покрокову інструкцію про те, як саме діяти в такій ситуації читайте нижче.
5-ть кроків, щоб відстояти права споживача
Крок 1. Свідомо обирати продукти харчування і бути обізнаним про те, що притягнення до відповідальності недобросовісного виробника затверджено на законодавчому рівні в нашій країні. Мова йде про закон України «Про захист прав споживачів», який регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, а також встановлює права споживачів. Обізнаність споживачів щодо того, як захищати свої права, важлива і сприяє підвищенню безпечності продуктів харчування. Беззаперечно, права споживачів повинні превалювати над правами продавців та виробників, оскільки життя та здоров’я людини – основна цінність.
Крок 2. Обов’язково зберігати чеки. Не варто залишати чек на касі чи у продавця, бо торговий чек є документом, який підтверджує де саме і коли ви придбали продукт. Тобто це є головний доказ, що недобросовісний виробник є справді недобросовісним. Та одного лише чека не достатньо. Потрібно діяти! Як саме?
Крок 3. Надіслати офіційну скаргу виробнику. На упаковці того чи іншого продукту виробник зобов’язаний вказати свої контакти: адрес та телефон. За умови, якщо така скарга надійде, усна чи письмова, то виробник зобов’язаний на неї відреагувати: замінити продукт, компенсувати незручності споживачеві та, щонайменше, вибачитися. Процедура реагування на скарги виробника регулюється уже згаданим законом «Про захист прав споживачів».
Крок 4. Подати скаргу до Держпродспоживслужби. На офіційному сайті Держпродспоживслужби є інформація про те, як саме це можна зробити. Якщо своєчасно подати таку скаргу з дотриманням всіх вимог, то до виробника «в гості» завітає позапланова перевірка. За недотримання норм та вимог цього виробника можуть оштрафувати і вилучити партію невідповідної продукції. Реалізація такої процедури займає зазвичай 2-3 тижні. Для зручності тут посилання на офіційний сайт Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів https://dpss.gov.ua/.
Також сам покупець може паралельно провести і своє власне дослідження безпечності продукту, якщо звернеться до лабораторії. Тут варто зауважити, що лабораторія повинна бути акредитована згідно зі стандартом 17025. Вартість такої процедури становить 1000 грн.
Крок 5. Використовувати соцмережі чи медіа. Одним із дієвих інструментів впливу на виробників є соціальні мережі. Завдяки соцмережам можна швидко отримати резонансу реакцію громадськості. Користувачі Facebook чи Instagram чітко усвідомлюють, що самі могли б опинитися на місці того, хто придбав небезпечний продукт. Ось чому, зазвичай, такі публікації активно коментують та поширюють. Ці дії впливають на репутацію виробника, а відповідно – на його продажі. Ще одним варіантом надати розголосу справі є звернення до редакцій медіаресурсів. Періодично такі сюжети з’являються в інформаційному просторі з метою захисту прав споживача.
Що робити, якщо придбали товар на ринку, де чек не видають?
Якщо придбали продукт на агропродовольчому ринку, де чек не видають, а вдома виявили, що продукт зіпсований, то варто звернутися до адміністрації ринку. В керівництва ринку повинні бути дані хто, коли і на якому торговому місці продавав продукти. Таким чином, навіть не знаючи прізвища та імені, можна «вийти» на недобросовісного виробника. Адміністрація ринку просто зобов’язана притягнути до відповідальності цього продавця за недотримання норм. Якщо цього не відбудеться, й дирекція проявить байдужість, то постраждає репутація самого ж ринку.
А, якщо придбали неякісний продукт біля виходу з метро… То тут можемо порекомендувати вивчати хіба культуру споживання і ретельніше обирати місце, де купувати продукти. В такому випадку уже немає куди звертатися зі скаргами, окрім самого продавця. Останній, до речі, може наступного дня змінити локацію своєї продуктової діяльності й шукай вітра в полі.
Будьте свідомим споживачем, який піклується про своє здоров’я і безпечність продуктів харчування. Тож споживаймо свідомо! Більше інформації про те, як обирати безпечні продукти харчування і споживати свідомо знайдете у чат боті «А дитині можна?» за посиланням https://www.facebook.com/adytynimogna.
*Ця діяльність стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО), яка виконується компанією Chemonics International.