Проблеми в Харкові напередодні ЄВРО-2012
Харкову неодноразово погрожували відібрати Євро-2012. Нині такої загрози вже немає, але оглядачі ще бачать дуже багато недопрацьованого. Готовність міста до футбольного турніру незалежні експерти оцінюють у 70-80%.
Ще минулого тижня у Харкові увімкнули годинник зворотного відліку, який показує, скільки часу залишилося до Євро-2012. Втім, місцевим господарям футбольного свята вже зрозуміло, що не все заплановане встигнуть зробити до заповітної дати.
Усі останні позитивні відгуки УЄФА та української дирекції оргкомітету Євро-2012 на адресу Харкова базувалися головним чином на наявності сучасних спортивних комунікацій та міжнародного аеропорту. Останні будівельні роботи мають бути завершені майже впритул до початку європейського турніру - у квітні 2012 року.
До цього часу кипітиме праця, зокрема, на стадіоні «Металіст» та тренувальних базах, злітно-посадковій смузі нового міжнародного аеропорту «Харків» та на реконструкції старого харківського аеропорту. Інвестори та влада запевняють, що все буде зроблено в обіцяні терміни. Їхній оптимізм поділяють і громадські спостерігачі.
Де селити у Харкові гостей чемпіонату, поки не до кінця зрозуміло. Найкраща ситуація з готельними номерами рівня 4-5 зірок. Як випливає зі звітів харківської мерії, також триває підготовка 28 000 місць у готелях з 1-3 зірками. Для цього ремонтують університетські гуртожитки та бронюють місця у санаторіях.
Якщо не вистачить місць – представники «квартирних агенцій» завжди на зв'язку. Як свідчить моніторинг місцевих інтернет-пропозицій, а їх з наближенням Євро-2012 стає дедалі більше, є дешеві варіанти розміщення від 30 Євро за добу, хоча є й апартаменти у кілька разів дорожче.
Хто зрозуміє іноземців?
У співробітників міліції, ДАЇ та чиновників міста, які будуть обслуговувати чемпіонат, з англійською мовою проблематично. Та шукати велику кількість перекладачів у плани влади не входить, усі надії - на безкоштовних волонтерів.
За офіційними даними, місцевих волонтерів має бути 1500, для їхньої підготовки розробили спеціальну програму на 100 годин, в тому числі 14 годин іноземної мови. Підготовка волонтерів розпочнеться лише з вересня, та, як каже віце-президент «Товариства учасників руху» Олександр Заліван, «усе залежатиме від обсягів фінансування».
Туристам на автомобілях буде скрутно
Головна проблема першої столиці України - відсутність транспортної логістики та погані дороги. За прогнозами УЄФА, Харків можуть відвідати до 730 тисяч вболівальників. 40 відсотків з них – це закордонні гості, зокрема уболівальники з Росії.
Вже нині фахівці застерігають, що фанам, які приїдуть на автомобілях, буде нелегко. Під час Євро-2012 місто може зіткнутися з транспортним колапсом. Харківський автоклуб радить гостям користуватися навігаторами, тому що не скрізь є таблички-дороговкази. Та краще залишити автомобіль вдома.
За словами голови харківського автоклубу Олега Колесника, дороги, у тому числі біля стадіону «Металіст», вже набагато кращі, ніж рік тому: менше дірок в асфальті та більше реконструйованих шляхів. Водночас, продовжує експерт, немає продуманої транспортної мережі. Досі не збудовані великі розвантажувальні паркінги у передмісті та на під'їздах до стадіону.
Та взагалі припаркувати машину за правилами у Харкові є великою проблемою. «Достатньо проїхати по центру та подивитися на машини з обох сторін доріг. Для проїзду транспорту залишається лише одна смуга. Не вистачає місця для роз’їзду автомобілів»,- критикує Олег Колесник та закликає ДАІ до серйозних заходів.
У свою чергу, віце-президент громадської організації "Товариство учасників руху" Олександр Заліван теж критикує владу. Хоча у місті і з'явилися нові автобуси та тролейбуси, але їм ніде їздити. Нещодавно на дорогах з'явилися нові жовті смуги, але їх одразу зайняли припарковані автомобілі.
Оглядачі вважають, що влада могла б ефективніше витратити гроші, якби залучила науковців до розробки схеми організації транспорту. "Євро приходить і уходить. Та якби була відпрацьована програма, то Харків після чемпіонату залишився з нормальною європейською системою транспортного керування містом",- вважає віце-президент "Товариства учасників руху".