
Критична інфраструктура: українські актори просять врятувати харківські театри

Україною шириться кампанія на підтримку харківських театрів, втім у Харківській ОВА покладають відповідальність за розподіл фінансування на керівників культурних закладів.
З початку повномасштабного вторгнення Харківська область є єдиною, де майже повністю скоротили фінансування на культуру, зокрема на оплату роботи театрів. Їх керівники не мають змоги виплачувати зарплати та вчасно платити за комунальні послуги. Крім того, у Харкові скорочені можливості показів спектаклів: лише в обладнаних укриттями приміщеннями (їх близько 16), не більше 50 людей. До цього додалася мобілізація акторів та працівників театрів, що унеможливило ставити деякі спектаклі.
Відновити повноцінне фінансування театрів та зробити їх критичною інфраструктурою: з такими зверненнями до керівника Харківської ОВА Олега Синєгубова та депутатського корпусу області звернулись актори та акторки Олег Стефан, Олексій Гнатковський, Віталіна Біблів, журналіст та письменник Руслан Горовий, театрознавиця Христина Король.
Акторка Римма Зюбіна у своєму зверненні у соцмережах наголосила: Харків - одне з міст, де театр може працювати лише в укритті, але фактично позбавлений й такої можливості.
В Харкові театри не визнані критичною інфраструктурою. Працівники театрів виживають, бо мають лише 25% від заробітної плати. Театри, начебто, ще існують, але вони не існують. І в такому от пригніченому моральному стані перебувають мої колеги, харківські актори. І, можливо, хтось вже і виїхав би, шукав би собі іншого театру. Але все одно є якась надія, яка помирає останньою, - йдеться в зверненні акторки.

Римма Зюбіна звернулася до керівника ХОВА та депутатів обласної ради з проханням ухвалити відповідне рішення і заявити свою позицію.
Можливо, театри в вашому житті не були пріоритетними, але повірте, хоча б на 2-3 години харків'янам дуже важливо поринути в інший світ, світ мистецтва, завітати до театру і хоча б на ці кілька годин не чути вибухів. Адже можливо створити в укритті майданчики для харківських театрів. Я дуже сподіваюся, що це рішення буде прийнято, і воно буде прийнято для харків'ян, і заради того, аби зберегти театральний Харків, який має свої славетні традиції і свою прекрасну школу.

Особисто до Олега Синєгубова, а також депутатів Харківської облради звернулась у Facebook акторка Ірма Вітовська: вона просить розібратися із ситуацією, що склалася з харківськими театрами, і дати людям гідну можливість працювати і залишатися в місті.
Два місяці тому я грала у Харкові під землею, і я бачила багато глядачів. Це був повний зал, який міг тоді розмістити цей майданчик. І я бачила ці очі, і я відчула цю потребу. Культура – це те, що об'єднує нас. Це те, заради чого ми воюємо. Залишитися собою на цій мапі, залишитися українською нацією, культурою, країною, державою. І театри – це дивовижне явище, яке говорить з людьми, яке підтримує їх. Актори, які залишаються в Харкові, працівники, які далі працюють в цих театрах, роблять це від почуття обов'язку, від надії на те, що місто вистоїть, від впевненості в цьому. Вони дають цю впевненість тим харків'янам, які приходять, щоб отримати її. Щоб додати собі сміливості і терпіння.
Обурення театралів ставленням до них обласної влади викликає й те, що Харків - єдине з прифронтових міст, в якому театри опинилися у стані недофінансування і фактичного обмеження діяльності. Наприклад, у Запоріжжі, що знаходиться у 30 км від фронту, такої проблеми не існує.
У нас є кілька театрів, у нас є Запорізька обласна філармонія, вони повністю фінансуються, вони працюють, вони дають вистави, нові концертні програми. Ми не можемо полишити культуру без фінансування. Ми повинні, в тому числі це один зі способів поліпшити ментальне здоров’я, – розповів речник Запорізької ОВА Олександр Коваленко в етері телемарафону.
Харківська ОВА оприлюднила свою позицію щодо театрів: мовляв, не має повноважень виплат заробітної плати працівникам театральних установ.
Натомість, з обласного бюджету виділяється цільова фінансова підтримка. Керівники установ самостійно здійснюють розподіл зазначених коштів, спрямовуючи їх на виплату заробітної плати або оплату комунальних послуг.
ХОВА підрахувала: цього року обласний бюджет виділив 55,8 мільйона гривень на підтримку театральних установ області, а театрально-видовищні заклади отримали доходи від господарської діяльності у сумі 5,7 мільйона гривень. Відповідальність за розподіл фінансової підтримки у ХОВА покладають на керівників театрів, та нагадують, що вони мають змогу шукати фінансування у благодійних фондах, грантових програмах тощо.
Щодо питання визначення об’єктів критично важливими - його ухвалює спеціальна Робоча група з визначення підприємств, установ і організацій області, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Робоча група розглядає звернення відповідно до черги їх надходження. Слід зазначити, що Згідно із Законом України «Про критичну інфраструктуру», до об’єктів критичної інфраструктури відносяться об’єкти, системи та їх частини, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони. Наразі на розгляді є відповідні звернення від театральних установ області. Лише один із театрів обґрунтував доцільність бронювання.
Тим не менш, у таких умовах харківські театри все ж таки виживають і презентують нові постановки, шукають гранти та меценатів. Зокрема, масштабна вистава "Шевченко 2.0", яку незабаром покажуть у Харкові, народилась саме завдяки таким пошукам: її підтримав зокрема харківський науковець Борис Гриньов. На зрушення з боку адміністрації театрали, вже, здається, не чекають.
Хотілося б, щоб наша адміністрація, наші чиновники, врешті-решт, так само захотіли хоч що-небудь почути, прийти. Я не знаю, як їх підтягнути до цього. Працюємо ми, так, в досить складних умовах. Обмежена наша можливість видавати повноцінний, якісний продукт театральний. І хочеться сказати через цю виставу, що ми все одно маємо такі сили, такі потужності, такі можливості грати повноцінні великі вистави, наголосив режисер вистави Олександр Ковшун.
Нагадаємо, режисер Степан Пасічник розповів про пам’ятник путіну та незламний театр Харкова.