
Диплом не гарантія: чому випускники України програють на ринку праці

Українська система освіти переживає непрості часи, про що свідчать результати останніх досліджень. Від проблем з елементарною математикою у молодших школярів до низької конкурентоздатності випускників на світовому ринку праці — проблема у тому числі в мотивації.
Дослідження 2024 року від УЦОЯО виявило, що значна частина випускників початкової школи (14,6%) погано знає базову математику, а високий рівень показали лише 17,7%. Проблеми є і в старшій школі: оцінювання PISA 2022 показало, що 15-річні українці відстають у математиці, читанні та природничих науках більш ніж на 30 балів від середнього рівня, і їхні результати погіршилися порівняно з 2018 роком.

При цьому, ще у 2018 році випускники українських вишів були не дуже конкурентоздатні на світовому ринку праці (дані Центральноукраїнського національного технічного університету, аналіз The Global Talent Competitiveness Index 2019). Їхнім навичкам не вистачало актуальності через:
- застарілі технології
- слабку мотивацію роботодавців до навчання персоналу.
Також існував ризик подальшого погіршення математичної освіти через старіння вчителів, виїзд талановитої молоді та зменшення кількості охочих вчитися на технічних спеціальностях. Це могло призвести до проблем з працевлаштуванням через невідповідність між випускниками та потребами ринку праці.
Global Talent Competitiveness Index 2023 показав, що хоча в Україні високий відсоток працездатного населення з дипломами (5 місце у світі – 54,55%), продуктивність праці низька (83 місце), а витрати держави на одного студента та освіта впродовж життя також не на високому рівні (59 та 116 місця відповідно). Це свідчить про відірваність вищої освіти від ринку праці. Тобто, не можна сказати, що ситуація за п’ять років покращилася.
Яка ситуація зараз з освітою
Дослідження профілю ринку праці України 2025/2026, проведене Данським агентством з розвитку профспілок (DTDA), теж вказало на проблеми системи освіти. Автори дослідження вказали, що вона не відповідає вимогам ринку, зосереджуючись більше на теорії, ніж на практиці. Прогрес у професійно-технічній освіті за останні десять років був незначним, зокрема через неефективну систему визначення навичок молоді.
Проте варто зазначити, що розбіжність між освітою та ринком праці спостерігається не тільки в Україні. Зокрема, Мануела Мало, директор Центру талантів EDHEC NewGen, навчального центру, що спеціалізується на професійній інтеграції, прокоментувала проблеми у випускників вишів Франції з отриманням роботи. Вона тоді зазначила, що у Франції випускникам також складно знайти роботу через уповільнення ринку та низький попит компаній.
Справді, спостерігається уповільнення процесу найма, яке частково викликане геополітичними проблемами, зокрема, у Східній Європі. Тому що це має наслідки у вигляді підвищення інфляції та послаблення розвитку французького бізнесу у даному регіоні.
Таким чином, можна сподіватися, що після закінчення війни ситуація на ринку праці покращиться як в Україні, так і у світі в цілому. Це позитивно позначиться на бажанні учнів та студентів демонструвати великі успіхи у навчанні.
Коментарі