В Харкові відбулася національна прем’єра «попелюшки» ж. Массне
11, 12 і 13 лютого в Харківському національному академічному театрі опери та балету імені М.В. Лисенка /СХІД ОПЕРА відбулася національна прем’єра опери видатного французького композитора Жуля Массне «Попелюшка». За три дні аншлагових показів Великий зал театру відвідали сотні харків’ян і гостей міста, які спеціально приїхали з різних куточків України, щоб потрапити на цю подію.
Вистава СХІД ОПЕРА стала свого роду приношенням видатному французькому композиторові, тим більше, що 2022-й є роком подвійного ювілею – у травні мине 180 років від дня народження Ж. Массне, а у серпні відзначатимемо 110-ліття, як він відійшов у вічність. Тож, завдяки співпраці театру з асоціацією Alliance Française de Kharkiv відбулася тісна взаємодія двох культур, української та французької.
«Попелюшка» – вже не перша вистава ХНАТОБ імені М.В. Лисенка, яка останнім часом викликає в музично-театральної спільноти велику увагу та всеукраїнський резонанс. Бо з кожною новою постановкою театр долає нові сходинки професійної майстерності, освоює нові обрії. Генеральний директор-художній керівник СХІД ОПЕРА, заслужений діяч мистецтв України Олег Оріщенко відзначив: «Народження вистави – завжди диво. Ніколи не втомлюєшся спостерігати, як до початкової ідеї режисера поступово додаються сценографія, світло, музичне виконання – наче дорогоцінні намистинки, які разом справляють вражаючий ефект». <
Слово «диво» неодноразово можна було почути від захоплених глядачів. Керівник проєкту – перший заступник генерального директора, заслужений діяч мистецтв України Ігор Тулузов вважає: «Будь-яке диво має бути добре підготовлене. Інтеграція унікальних мультимедійних технологій дає можливість створювати нову естетику, що формує театр майбутнього. Ми сподіваємося, що глядач буде вражений та оцінить масштаби нашої роботи»
Дійсно – масштаби цієї роботи вражають. В Україні опера «Попелюшка» Ж. Массне досі не ставилася. І навіть партитури у нашій країні знайти не вдалося. Тому першим кроком для дирекції театру стало звернення до колективу Alliance Française de Kharkiv і, зокрема, до директора асоціації Фабріса Дісдьє. Саме він допоміг розшукати ноти «Попелюшки». Причому, не клавір, який досить швидко вдалося знайти у бібліотеках Парижа, а необхідну для оперного виконання рідкісну партитуру з оркестровими голосами. Рукопис був створений наприкінці ХІХ століття і належав, судячи з усього, самому композитору – на останній його сторінці стоїть підпис Massenet. З нього і була зроблена копія, над якою почала працювати творча група проєкту. Тому торкаючись цих нот, диригент-постановник вистави, заслужений діяч мистецтв України Дмитро Морозов щоразу відчуватиме присутність дива. І він не відмовив собі й своїм шанувальникам у задоволенні відтворити цю оперу цілком, без купюр. А передати особливості французької літературної мови ХІХ століття солістам допомогла коуч з французької, піаністка Таїсія Диняк.
Каскад трюків і мізансцен, придуманий режисеркою-постановницею Жанною Чепелою, вишукана сценографія заслуженого артиста України Олександра Лапіна з виразними динамічними рухомими конструкціями та унікальними складнотехнологічними дизайнерськими костюмами, яких підготовлено понад 200, створюють органічний синтез зі світловою партитурою Світлани Змєєвої, унікальними розробками системи LED-освітлення костюмів і декорацій Віталія Галиці та складною мультимедійною композицією Таїсії Поди. Подібне не так часто можна побачити на оперній сцені, і аналогів цій виставі в Україні поки що немає.
У мережі Інтернет глядачами «Попелюшки», які ділилися своїми враженнями, сказано чимало теплих слів. Особливо приємно почути схвальні відгуки від фахівців. Ось лише кілька з них.
«Дякую всій команді, яка зробила просто неймовірно-титанічну роботу. Це найпрекрасніша опера в державному оперному театрі, яку я бачила. “Попелюшка” не відпускала мене довго. Ви прекрасні! Не зупиняйтесь!» (Олександра Крмаджян /Київ/ – архітекторка, художниця, сценографиня; співзасновниця, художниця-постановниця, кураторка візуальних проєктів ГО «Культурне об’єднання HRONOTOP.UA»; випускаюча режисерка онлайн трансляцій BeTV).
«У ХНАТОБ / СХІД OPERAвідбулася фантастична прем'єра опери Ж. Массне "Попелюшка". Друзі, це так красиво… просто неймовірно.. ти поринаєш в атмосферу і просто 4 дії знаходишся у іншому вимірі… Така складна і величезна робота усієї команди театру і такий потужний результат. Ми вітаємо увесь колектив з успішною прем'єрою і бажаємо показати цю виставу якомога ширшому глядацькому колу» (Олена Савчук /Київ/– режисерка-постановниця, викладачка кафедри оперної підготовки та музичної режисури Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського, голова оргкомітету Всеукраїнського конкурсу для композиторів на написання «Української концертної увертюри» на честь 30-ої річниці Незалежності України).
У ці святкові для нас дні хочемо обов’язково згадати тих, завдяки кому свято музики і вишуканої краси відбулося. Ми вдячні за постійну фінансову підтримку проєктів театру:
- Генеральному спонсору – Банку Восток
- Офіційному спонсору – фармацевтичній компанії Ananta Medicare (Великобританія)
- Партнеру театру – Paramonov Foundation
- Генеральному партнеру – компанії Sunoil
Слова вдячності хочемо адресувати і нашим постійним інформаційним партнерам, завдяки яким діяльність театру отримує широкий розголос. Колектив СХІД ОПЕРА щиро дякує усім вам, наші шановні друзі, за допомогу і можливість втілити в життя наші найсміливіші творчі задуми!