Питання зайнятості підлітків у суспільстві набуло особливої гостроти після резонансних інцидентів, що виявили вразливість молоді до деструктивного впливу. Кричущі випадки, коли діти ставали інструментом у руках зловмисників, зокрема, в актах підпалу військової техніки та навіть у злочинних змовах з використанням вибухових пристроїв, засвідчили нагальну потребу у посиленій увазі до організації дозвілля та залучення підростаючого покоління до конструктивної діяльності.
Так, направлено обвинувальний акт до суду щодо двох хлопців, 15 та 17 років, які в липні 2024, отримавши в Телеграмі пропозицію «легкого підробітку», підпалили в Харкові відразу кілька автівок військовослужбовців і зафільмували це на телефон. 15-річний хлопець, якому пообіцяли гроші за роботу кур’єром, загинув на місці, коли приніс пакунок до військової частини Нацгвардії — всередині була саморобна вибухівка, яку підірвали за допомогою віддаленого керування. 15-річна школярка брала участь у підпалі 24 релейних шаф сигнальних установок на лініях залізничного сполучення прифронтового регіону.
При цьому, у переважної більшості підлітків не було проросійських настроїв. Справа була тільки у бажанні заробітку, необхідність якого у нинішніх умовах навіть для неповнолітніх є досить актуальною.
Через це, зокрема, підлітки нерідко пропонують себе у якості працівників в оголошеннях в спеціалізованих групах та каналах в соцмережах. Проте значна кількість пропозицій, яку вони отримують у відповідь на це, є або підпалами, або «офісами». «Офіси» - це шахрайська схема, коли «працівники», перебуваючи разом у певному приміщенні, телефонують і намагаються виманити у людей їхні дані різним чином або змусити перевести гроші.
З такими пропозиціями стикнулася і 16-річна Аліна, якій були необхідні кошти, оскільки мати, що, в основному, і забезпечувала сім’ю грошима, тяжко захворіла і не змогла більше працювати. У сім’ї залишилася тільки пенсія бабусі, якої фактично ні на що не вистачало. Між підпалами та «офісами» дівчина обрала останні:
В «офісі» все повністю анонімно. Ще немає ризику поранитися. Головне - бути балакучою, щоб хвилин за п’ять все зробити. Нам потрібно було говорити з клієнтами, які цікавилися фейковою рекламою товарів. Для уточнення про товари дзвонили нам, і нам вже треба було підвести їх до бажання зробити покупку. Треба було вивчити текст перед цим і по ньому відповідати, доповнюючи інфу чимось вигаданим, якщо було мало. Після цього ми переключали «готовеньких» на іншого працівника, той давав посилання ніби на товар, де насправді був вірус - і все, всі гроші в нас.
Аліна пропрацювала в «офісі» кілька місяців, доки не зрозуміла, що заробіток не такий вже й легкий. Текст для працівників ніхто не змінював за цей час, а довіряти відповідям за ним ставало все менше людей. Тому коли трапилася пропозиція від знайомих, що знали про ситуацію в родині дівчини, вигулювати кілька домашніх собак, вона вирішила покинути «офіс». Менеджер не хотів відпускати Аліну, застосовуючи різні погрози, але все ж їй вдалося перейти на вигул собак, і від «офісу» залишилася тільки психологічна травма, яку дівчина сподівається пропрацювати, коли будуть кошти на психолога.
При цьому, варто зазначити, що в такі шахрайські кол-центри нерідко заманюють словами про те, що можна буде просто «розводити русню», тобто, апелюючи до патріотичних почуттів підлітка. Значна кількість потерпілих від «офісів» дійсно є громадянами рф. Проте нерідко частково або повністю діяльність таких «організацій» може бути спрямована і на українців.
Так, за даними Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції, у 2024 році харківські поліцейські викрили злочинне угруповання, учасники якого встигли ошукати 19 жителів з різних регіонів України на суму в понад 550 тисяч гривень за схемою «ваш родич у біді». Організатори схеми, дві мешканки Кривого Рогу, залучили до «роботи» ще сімох осіб, серед яких були і їхні діти:
Шахраї телефонували потерпілим, представлялися працівниками поліції та повідомляли, що їхня дитина затримана за побиття малолітньої особи. В цей час слухавку брав інший учасник злочинної групи, який виконував роль «дитини» та просив у мами чи батька допомоги.
Офіційно, тобто, на роботу без незаконних схем, працедавці брати неповнолітніх, навіть дуже серйозно настроєних на заробіток, нерідко побоюються. Так, Ільїна Анна, власник агентства домашнього персоналу «Persona Grata», куди зверталися у пошуках роботи у тому числі й підлітки, зазначила:
Можу сказати, що за останній час кількість таких звернень від підлітків виросла. Доволі серйозні наміри у багатьох. В основному дівчинки до нас звертаються, які мають досвід догляду за власними братами та сестрами, а також досвід ведення господарства — прибирання, прання, прибирання їжі. Бажають отримати вакансію няні або помічниці з хатніх справ.
Невеликий відсоток, хто звертається і каже, що просто потрібна робота. Цілком це виважені рішення, і діти, дійсно, розумні. Хлопці звертаються рідше, але також кажуть, що можуть допомагати по господарству родині. Також звертаються дівчата з наміром бути репетитором у дітей більш молодшого віку, з різних предметів, і це, дійсно, розумні кандидати. Але на жаль від роботодавців не надходять запити на підбір таких працівників в сім’ї.
У разі, коли роботодавці погоджуються брати неповнолітніх, заключаючи з ними трудовий договір, то треба враховувати всі нюанси такого працевлаштування. Адвокат Бойко Роман Миколайович зазначив:
трудові відносини із підлітками в Україні регулюються:
Кодексом законів про працю України (КЗпП),
Законом України «Про охорону дитинства»,
а також підзаконними актами.
Необхідно звернути увагу насамперед на вік з якого дозволено працювати:
допуск до роботи можливий з 16 років.
З 15 років — за письмовою згодою одного з батьків або особи, що їх замінює.
З 14 років — тільки на легких роботах у вільний від навчання час, які не шкодять здоров’ю та не заважають навчанню (знову ж — за згодою батьків)
Нюанси:
Обов’язковий попередній медичний огляд перед укладенням трудового договору.
Щорічний обов’язковий медогляд для неповнолітніх.
Заборонено:
працювати в нічний час (з 22:00 до 6:00),
на небезпечних або шкідливих виробництвах,
з важким фізичним навантаженням,
у підземних роботах,
у гральному бізнесі, торгівлі алкоголем, тютюном тощо.
Перелік заборонених робіт визначено спеціальним наказом МОЗ №46
Тривалість робочого часу
Для осіб від 16 до 18 років — не більше 36 годин на тиждень.
Від 14 до 16 років — до 24 годин на тиждень.
Для учнів — тільки половина цього часу під час навчального періоду.
Для неповнолітніх не допускається встановлення випробувального строку (ст. 26 КЗпП)
Щорічна основна оплачувана відпустка 31 календарний день (а не 24 дні, як у дорослих), надається в зручний для неповнолітнього час. Трудовий договір з неповнолітнім не можна розірвати за ініціативою роботодавця без попередньої згоди служби у справах дітей (ст. 198 КЗпП). Трудовий договір укладається виключно в письмовій формі, з додатком згоди батьків (для осіб до 16 років) і медичної довідки.
Проте в випадку, коли можливе офіційне працевлаштування, певна кількість підлітків не хоче обирати кар’єру та оволодівати знаннями, у томі числі й шкільними, для досягнення висот на роботі. Неповнолітні звертають увагу на блогінг. Психолог Тетяна Леонтюк назвала причини й дала поради батькам:
Здається, що сучасному підлітку вже не цікаві оцінки з фізики чи математики — натомість його тягне у світ медіа, сторіс, блогів. І з боку це справді виглядає як щось «просте й без зусиль»: просто знімай себе, вигадуй щось прикольне — й от тобі увага.
Але за цим бажанням — щось глибше. Це про потребу бути поміченим, впливовим, вільним. Про пошук себе. І не тому, що молодь не хоче вчитися, а тому що їй хочеться бути живою, справжньою, почутою — прямо зараз.
Завдання дорослих, батьків— не сварити за це, а розмовляти. Пояснювати, що знання — це не лише про оцінки, а й про силу. Що розум — це ресурс, який дає свободу. І що крутий контент — це не завжди про мем, це може бути про глибину, думку й смисл. Бо бути видимим — це не просто. А бути справжнім — це мистецтво.
При цьому, заробити на блогінгу, не маючи певних знань, в Україні не легко. Так, YouTube за ролики з тисячею монетизованих переглядів платить в середньому до 1,5 долара США — близько 63 гривень за нинішнім курсом. Щоб заробити за ролик 5 доларів США (трохи більше 200 гривень), потрібно знімати відео не на розважальну чи ігрову тематику, яка більше доступна для підлітків, а на освітню, фінансову або технічну. Монетизацію можна ввімкнути не на всіх роликах каналу: в основному, вона доступна для максимум для 60 відсотків усього контенту. Тобто, за десять роликів на розважальну тематику заробіток складе всього 378 гривень.
Проте й для такої суми потрібно буде спочатку докласти чималих зусиль, у тому числі й у плані фінансів:
- на рекламу
- на техніку
- на монтаж.
Бувають випадки, коли великі перегляди отримуються при зйомці відео без обробки на дешевий китайський смартфон на системі Android. Проте шанси не надто великі, і тому блогерам рекомендують почати хоча б з покупки iPhone - лінія цих смартфонів вважається більш придатною для зйомки, щоб була приваблива для користувачів відеоплатформ якість картинки. Бажано також докупити певне обладнання для того, щоб обличчя добре виглядало в кадрі: щонайменше, кільцеву лампу. Звичайна лампа робить обличчя в кадрі надто червоним і не дуже привабливим.
Можна уникнути цього, розраховуючи на природнє освітлення, тобто, промені сонця, проте «засвітити» обличчя можна й ним, та й у такому випадку кількість роликів буде сильно залежати від погоди. Також бажано купити мікрофон: на записі навіть з iPhone голос може бути таким, ніби людина говорить у скляну банку. Зняти за один раз ролик вдасться не завжди:
- можна забути слова
- в кадрі може з’явитися незаплановано родич або домашній улюбленець
- для більшої привабливості контенту краще розбавляти відео вставками мемних вирізок з кіно, кліпів або шоу.
Для такого і потрібно або самостійно оволодіти знаннями з монтажу, або найняти людину, яка це вміє робити. При цьому, якісні програми з монтажу часто платні та потребують певних характеристик від комп’ютера: якщо ПК надто слабкий, то спроба запустити на ньому таку програму може призвести до необхідності щонайменше віддавати техніку на платний ремонт. Для того ж, щоб роликом швидше зацікавилися більше людей, на платформах є функція платної реклами. Тоді звичайним користувачам відео частіше буде потрапляти в рекомендації, і, відповідно, кількість переглядів може збільшитися.
Звісно, важлива не тільки технічна сторона блогінгу. Потрібно розуміти, що блогер — це така ж публічна особистість, як актор чи співак, і те, що масштаби уваги значно менші, значення немає. Тобто, і в тих, хто не з’являється в телевізорі, може бути чимало хейтерів, які в окремих випадках можуть не просто писати дуже жорстокі й несправедливі коментарі, прискіпуючись до будь-якої дрібниці, а й переслідувати на вулицях. Тому підліткам, у яких нерідко психіка дуже вразлива, краще подумати про інший варіант самовираження та заробітку.