Готуйте гаманці: як вдарять нові акцизи на пальне по харківських водіях

У Харкові і всій Україні з першого дня 2026 року подорожчає пальне. Саме з цього дня набуде чинності підвищення акцизного податку на бензин, дизельне пальне та автогаз.

Після підвищенням акцизу у середньо- та довгостроковій перспективі експерти прогнозують зростання цін на автозаправних станціях. Водночас до кінця 2025 року різких цінових стрибків на АЗС не очікується — ринок залишатиметься відносно стабільним. Про це йдеться в Інфляційному звіті Національного банку України.

Підвищення акцизів: позиція НБУ

У Нацбанку наголошують, що нові ставки акцизу підвищать податкове навантаження на пальне. Це поступово пришвидшить зростання роздрібних цін, але без різких стрибків у короткостроковій перспективі. Частково стримувати подорожчання допоможуть наявні запаси пального на ринку.

Нові ставки акцизу з 1 січня 2026 року

Згідно з чинним законодавством, з початку 2026 року акцизні ставки зростуть для всіх основних видів пального:

  • Бензин — з 271,7 до 300,8 євро за 1 000 літрів
  • Дизельне пальне — з 215,7 до 253,8 євро за 1 000 літрів
  • Автогаз (LPG) — зі 173 до 198 євро за 1 000 літрів

Найбільше податкове зростання торкнеться саме дизельного пального.

На скільки може подорожчати пальне на АЗС

Експерти прогнозують, що з урахуванням зростання оптових цін та податкового навантаження роздрібні ціни можуть зрости:

  • Бензин — на 1,5–2,5 грн/л, тобто сягнути 60-61 грн/л
  • Дизель — на 2–3 грн/л, сягнути 58,5–59,5 грн/л
  • Автогаз — на 1–1,8 грн/л, сягнути 35,5–36,5 грн/л

Думки експертів

Аналітик консалтингової компанії Андрій Кир’янчук зазначає, що подорожчання відбуватиметься поступово і не стане «шоковою терапією» для споживачів, адже АЗС мають достатні запаси пального.

"На кінцеву ціну пального також впливатимуть світові ціни на нафту та паливні продукти, логістика та імпорт, маржа АЗС та додаткові регуляторні зміни, якщо вони будуть впроваджені", — додав він.

Аналітик агенції "Нафторинок" Олександр Сіренко розповів про можливі варіанти розвитку подій щодо того, як зростання акцизів вплине на роздрібні ціни: українці можуть не відчути підвищення через залежність від зовнішнього ринку.

Важко спрогнозувати, яким буде ринок наприкінці грудня — початку січня. Нафта, і, відповідно, нафтопродукти в Європі можуть подешевшати, і ми в Україні можемо не відчути збільшення податків на пальному — зниження закупівельної ціни компенсує ріст акцизу. Проте може бути й навпаки: якщо ринок у світі та Європі піде стрімко вгору, то і зміна акцизу, і події на зовнішньому ринку будуть відображені на стелі АЗС.

Або зростання буде поетапним, що більш сприятливо для споживачів.

За умов стабільності (якщо врахувати валютні курси і відсутність дефіциту), можна спрогнозувати поетапне підвищення цін на АЗС. До прикладу, кожну декаду січня ціна може зростати по 50-60 коп./л. Це було б прогнозовано та більш сприятливо для кінцевого споживача, аніж різкий стрибок в один день.

Довгострокові наслідки для економіки

Підвищення акцизів є частиною державної політики зі збільшення бюджетних надходжень. Водночас зростання цін на пальне може вплинути на інфляцію, зокрема через подорожчання логістики та транспортування товарів.

Перехід на "електромобілі"?

Олександр Сіренко вважає, що підвищення цін на паливо стане поштовхом для переходу на електромобілі. Хоча за умов постійних атак росіян на енергосистему та відключення світла це спірне питання, втім, може стати виходом для багатьох родин задля економії сімйеного бюджету.

Так, з 1 січня електромобілі теж подорожчають через повернення ПДВ при купівлі. Проте вартість їхньої експлуатації залишається стабільно низькою. На тлі того, що дизель — основне пальне для комерції та далеких подорожей — отримає найбільше податкове навантаження (+2,26 грн/л), «електричка» остаточно закріплює за собою статус найвигіднішого транспорту для гаманця.

Нагадаємо, 

Новини компаній
09:30, Вчора